Follower Blog Remaja Elit

Saturday 12 March 2011

Al-Baqarah ~142-144~

BISMILLAHIRAHMANIRAHIM.......

kepada saudara HAFIZ suggestion anda telah saye tunaikan....mudah2han dapat input ye....truskan membace pada mase2 akan datang........

KETERANGAN AYAT SURAH AL-BAQARAH ~142-144~


Orang-orang bodoh (yang kurang akal pertimbangannya) akan berkata: Apa sebabnya yang menjadikan orang-orang Islam berpaling dari kiblat yang mereka mengadapnya selama ini? Katakanlah (wahai Muhammad): Timur dan barat adalah kepunyaan Allah (maka ke pihak mana sahaja kita diarahkan Allah mengadapnya, wajiblah kita mematuhiNya); Allah yang memberikan petunjuk hidayatNya kepada sesiapa yang dikehendakiNya ke jalan yang lurus..

~142~

 Dan demikianlah (sebagaimana Kami telah memimpin kamu ke jalan yang lurus), Kami jadikan kamu (wahai umat Muhammad) satu umat yang pilihan lagi adil, supaya kamu layak menjadi orang yang memberi keterangan kepada umat manusia (tentang yang benar dan yang salah) dan Rasulullah (Muhammad) pula akan menjadi orang yang menerangkan kebenaran perbuatan kamu. (Sebenarnya kiblat kamu ialah Kaabah) dan tiadalah Kami jadikan kiblat yang engkau mengadapnya dahulu itu (wahai Muhammad), melainkan untuk menjadi ujian bagi melahirkan pengetahuan Kami tentang siapakah yang benar-benar mengikut Rasul serta membenarkannya dan siapa pula yang berpaling tadah (berbalik kepada kekufurannya) dan sesungguhnya (soal peralihan arah kiblat) itu adalah amat berat (untuk diterima) kecuali kepada orang-orang yang telah diberikan Allah petunjuk hidayat dan Allah tidak akan menghilangkan (bukti) iman kamu. Sesungguhnya Allah Amat melimpah belas kasihan dan rahmatNya kepada orang-orang (yang beriman).


~143~


Kerap kali Kami melihat engkau (wahai Muhammad), berulang-ulang menengadah ke langit, maka Kami benarkan engkau berpaling mengadap kiblat yang engkau sukai. Oleh itu palingkanlah mukamu ke arah Masjidilharam (tempat letaknya Kaabah) dan di mana sahaja kamu berada maka hadapkanlah muka kamu ke arahnya dan sesungguhnya orang-orang (Yahudi dan Nasrani) yang telah diberikan Kitab, mereka mengetahui bahawa perkara (berkiblat ke Kaabah) itu adalah perintah yang benar dari Tuhan mereka dan Allah tidak sekali-kali lalai akan apa yang mereka lakukan.


~144~


KETERANGAN


Setengah ulama mengemukakan dalil,bahwa ada ayat Qu’ran yang mansukh (diubah hukumnya) yaitu mula2 nabi dan sahabat2nya menghadap kiblat ke Baitul Madqis.Kemudian diubah dengan menghadap ka’bah.
Jawapan: Hal itu memang benar.Tetapi tidak ada satu ayatpun dalam mushaf Qu’ran yang menyuruh menghadap ke Baitul Maqdis.Kemudian datang ayat yang lain menasikhkannya.



Pertengahan ertinya antara berlebih2an dan kelalaian.Setengah orang mengutamakan urusan dunia dan dan melalaikan amalan akhirat atau sebaliknya. Atau mengutamakan material dan melalaikan spiritual atau sebaliknya.Yang baik ialah pertangahan dan seimbang antara keduanya.Itulah sifat umat pertengahan. Menghadap ke Baitul Madqis adalah perbuatan(sunnah) nabi,bukan bersumber kepada ayat al-quran.Jadi disini hanya menasikhkan sunnah dengan kitab (Qu’ran),bukan menasikhkan ayat Qur’an dengan ayat Qur’an.

No comments:

ShareThis