Follower Blog Remaja Elit

Wednesday 6 April 2011

Cara Buat Autopost



Dari blog unwanted86.blogspot.com

Kali ini terasa hendak buat tutorial pula setelah lama menyepi.:)

Untuk kali ini aku akan tunjukkan cara bagaimana untuk buat autopost bagi blogspot.
Mungkin ada juga yang panggil nama lain cam 'post berjadual' atau pape sahaja.
Nama tidak kisah, yang penting kita tahu apa yang kita hendak buat. Betul kan.
Mungkin ramai yang tahu cara ni.
Dan tutorial ini dibuat kepada yang masih belum mengetahuinya.:)

Contoh yang biasa semasa menaip blog adalah seperti ini.
Katakan aku ada dua perkara yang aku hendak post, A dan B.
Entri A aku post sekarang. dan entri B aku hendak post pada pukul 6.00pagi.
So, takkan aku hendak bangun pagi untuk post B kan.?
So, masa inilah autopost digunakan.
Buat entri A dan B sekarang.
entri A post sekarang.
entri B buat sekarang tetapi tetapkan masa untuk post pada pukul 6.00pagi.(kalau hendak tarikah lain pun boleh.)

Berikut adalah langkah² yang sungguh mudah.:)

1)Login seperti biasa, kemudian new post.


2)setelah anda taip apa yang hendak post, anda tentu perasan 'post option' sebelah bawah-kiri entri yang anda taip kan.


3)Jika anda hendak ubah masa sahaja tanpa ubah tarikh, ubah masa sahaja. (Contoh entri ini dipost pada hari ini pukul 6.00pagi)


4)Jika hendak ubah tarikh, penting untuk diketahui bahawa formatnya adalah M/D/Y
bahagian depan mewakili bulan, dan tengah adalah tarikhnya. (Contoh, jika anda hendak post pada 10 Ogos 2009 pada pukul 6.00pagi, formatnya adalah seperti di bawah.)


5)Selepas siap, tekan publish post dan anda akan lihat paparan seperti bawah ini.
Ini bermakna kerja anda sudah selesai.:)
NOTE:  Bende nih korg boleh apply kat blog korg....coz ia menolong korg..contohnya korg nak post 3 benda...dan pada hari esoknya korg takde kat umah...tapi!!!! orang lain still dapat bace komen korg...mudah2han..thanks kepada abang unwanted untuk tutorial nih...

yang berkongsi,

No comments:

ShareThis